Metody a technické prostředky pro nácvik správného způsobu jízdy

Loading...
Thumbnail Image
Date
2013-01
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
Abstract
Statistiky dopravních nehod naznačují, že jejich hlavní příčina je nesprávný způsob jízdy. Riskantní řízení, zejména nerespektování bezpečné vzdálenosti za vozidlem, patří mezi nejčastější příčiny nehod řidičů. Nehody do zadní části vozidla vznikají ze selhání odhadnout správnou vzdálenost a současného provádění jízdy při následování jiného vozidla. Hlavní důvod pro tyto nehody je nedostatek respektu k bezpečnému udržování vzdálenosti mezi vozidly na normální silnici nebo zejména v nepříznivých povětrnostních podmínkách. Jednou z možností je provést rozvoj metodiky výuky a výcviku v autoškolách. Výcvikové metody by měly být zlepšeny tak, aby zahrnovaly více důrazu na poznávací schopnosti, včetně vnímání rizika, rozpoznání nebezpečí, defenzivní způsob řízení a sebehodnocení řidičů. Praktický výcvik se musí přiblížit skutečným podmínkám, tudíž autoškoly by měly být vybaveny simulátory nebo speciálně přizpůsobenými vozidly pro simulaci bezpečné vzdálenosti, náhlého snížení rychlosti a dalších neočekávaných situací.
Statistics on traffic accidents indicate that incorrect driving is rated as their main cause. Hazardous driving, primarily not respecting the safe distance behind a vehicle, belongs among most frequent causes of drivers´ accidents. Rear-end collisions are caused by a driver´s failure to estimate a proper distance while driving too close to the vehicle in front. The main reason for these accidents lies in disrespecting safe driving distances between vehicles under normal road-surface and also in adverse weather conditions. An opportunity rests in developing educational and training methodologies in driving schools. Training techniques should be improved to place a bigger emphasis on cognitive skills, including risk perception, hazard recognition, defensive driving and self-assessment. Practical training must approach real conditions, thus the schools should be equipped with simulators or specially adapted vehicles to simulate safe driving distances, sudden deceleration and other unexpected situations.
Description
Citation
Sborník příspěvků konference Expert Forensic Science Brno 2013. s. 187-193. ISBN 978-80-214-4675-5
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
© Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
DOI
Collections
Citace PRO