Projekt eCALL z pohledu informatiky a soudního inženýRství

Loading...
Thumbnail Image
Date
2012-01
ORCID
Advisor
Referee
Mark
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
Abstract
Již v blízké budoucnosti váš nový vůz bude vybaven elektronickým bezpečnostním systémem, který v případě nehody sám zavolá záchranné složky. I když budete v bezvědomí, systém udá polohu vozidla ať jste kdekoliv a záchrana bude na místě během několika minut. Systém, který byl nazván eCALL se připravuje napříč členskými státy Evropské Unie. Brzy bude rozprostřen kromě zemí EU i na Islandu, Norsku a Švýcarsku. Jakmile zařízení eCALLu ve vašem vozidle rozpozná vážné poškození během nehody, samo automaticky vytočí linku tísňového volání nejbližšího operačního střediska a odešle geografické souřadnice místa nehody a další údaje o vozidle. Se stejným výsledkem lze zavolat záchranu manuálně stisknutím tlačítka. To lze použít i v případě, že budete svědkem nehody ve svém voze. Ať už vozidlo zavolá o pomoc automaticky nebo manuálně, v každém případě bude s vozidlem navázána hlasová komunikace s operačním střediskem tísňového volání, a zároveň bude vytvořen telekomunikační bezdrátový most pro přenos nezbytných dat. Tato hlasová a datová komunikace umožní záchranářům získat další informace o nehodě.
In the near future, your new car will have an electronic safety system automatically calling emergency services in case of a serious accident. Even if you are unconscious, the system will inform rescue workers of the crash site's exact whereabouts, and the rescues will be on its way within minutes. The system, which has been baptised "eCall", is going to work all over the European Union. It will soon be rolled out across the EU plus Iceland, Norway and Switzerland. As soon as the eCall device in your car senses a severe impact in an accident, it automatically initiates a 112 emergency call to the nearest emergency center and transmits it the exact geographic location of the accident scene and other data. With the same effect, eCalls can also be made manually, at the push of a button. This is convenient if, for instance, you become witness of an accident. Whether the call is made manually or automatically, there will always be a voice connection between the vehicle and the emergency call centre in addition to the automatic data link. This way, any car occupant capable of answering questions can provide the call centre with additional details of the accident. This article describes project eCALL from point of view of car identification and relations to car’s registration information systems.
Description
Citation
Sborník příspěvků konference Expert Forensic Science Brno 2012. s. 114-120. ISBN 978-80-214-4412-6
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
© Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
DOI
Collections
Citace PRO