Lávka přes Berounku

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstract
Diplomová práce se zabývá návrhem půdorysně zakřivené lávky pro pěší přes řeku Berounku u obce Čivice. Byly vypracovány tři varianty řešení. První varianta počítala s jednotrámovou předpjatou integrální konstrukcí s náběhy. Druhá varianta počítala s visutou konstrukcí, kdy je mostovka jednostranně zavěšena na visutém kabelu. Ve třetí variantě je řešena konstrukce s hlavním polem vytvořeným z betonových segmentů. Ty jsou zavěšeny na dvojici ocelových oblouků. Nástupní rampy jsou pak monolitické, podporované ocelovými kruhovými podpěrami. Tato varianta byla nakonec vybrána jako nejvhodnější a následně detailněji rozpracována. Konstrukce lávky byla analyzována v softwaru Scia Engineer 2015 s ohledem na postup výstavby. Lávka byla zatížena stálým zatížením a proměnným zatížením od dopravy a od teploty. Následně byly zjištěny vnitřní síly a konstrukce byla posouzena z hlediska mezních stavů použitelnosti a únosnosti. Z hlediska použitelnosti byly kontrolovány zejména napětí v betonových průřezech a deformace. Z hlediska únosnosti byly kontrolovány mezní únosnosti betonových průřezů. Dále byly posouzeny ocelové oblouky a podpěry, u nichž byla kontrolována zejména ztráta stability vlivem vzpěru. Pomocí softwaru byla tato odolnost ověřena výpočtem lineární stability. Nakonec bylo posouzeno i dynamické chování lávky, zejména odezva na harmonické buzení. Následně byl vypracován i plán výstavby a výkresová dokumentace obsahující přehledné výkresy, podrobné výkresy a detaily.
The diploma thesis deals with design of plan – curved footbridge over Berounka river near the town of Čivice. Three different options were developed. First option includes a single – beam prestressed integral construction with haunches. The second option includes suspension footbridge construction, where the bridge deck is suspended at one side. In the third option the main span is built from concrete segments. Those are suspended on a pair of steel arches. The access ramps are cast – in – place, and they are supported by round steel piers. This variant was finally chosen as the best one and it was further processed. The construction was analyzed with Scia Engineer 2015 software, considering the construction process. The footbridge was loaded with dead loads and live loads including traffic and thermal actions. The internal forces were calculated and the construction was assess to the serviceability and ultimate limit states. In terms of serviceability, stress in concrete sections and deformations were checked. In terms of the ultimate limit state, the ultimate load capacities were calculated. The steel arches and piers were checked for possibility of loss of stability by buckling. The loss of stability was also checked by the software. Finally the dynamic behaviour of the construction was assessed, especially the harmonic excitation response. Then the construction plan and the drawings were made. The drawings include overview drawings and detailed drawings.
Description
Citation
ZLATUŠKA, K. Lávka přes Berounku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2016.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukce a dopravní stavby
Comittee
Date of acceptance
2016-02-04
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO