Analýza spojování jízdních pruhů a návrh možných opatření

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstract
Předkládaná diplomová práce se zabývá spojováním jízdních pruhů. V úvodu je představena teorie dopravního proudu a je aplikována k popisu dějů při spojování dopravních proudů. Je vysvětlena tvorba kolon v místě spojování pruhů, pokles kapacity způsobený kongescí a chování dopravního proudu v místě spojení pruhů. Dále je představen přehled aktuálně běžně využívaných dopravních opatření v místech pracovních míst a jiných míst poklesem počtu jízdních pruhů. Bylo provedeno měření dopravního proudu na třech lokalitách se znížením počtu jízdních pruhů. Jsou popsány jednotlivé lokality, průběh měření a metodika analýzy dat a jsou představeny a diskutovány výsledky měření. Ta potvrzují pokles kapacity v době trvání kolony a poskytují podporu navrhovanému konceptu regulace dopravního proudu. Také se ukázalo, že chování řidičů v oblasi spojování pruhů má významný vliv na kapacitu. V neposední řadě je představeno současné využití svetelné signalizace k účelu regulace dopravního proudu, zejména ramp metering, a také zatím nepraktikovaný návrh využití u poklesu počtu jízdních pruhů. Je navržen zcela nový systém regulace dopravního porudu před zůžením komunikace s pomocí světelné signalizace a to včetně několika možných modifikací a rozšíření. Tento systeém je na závěr otestován v simulačním software Aimsun. Tyto simulace dávají příslib využitelnosti podobných systémů v praxi. Měly by přinést významné zvýšení kapacit a v důsledku toho ještě výraznější zlepšení časových ztrát a cestovního času v návaznosti na snížení délky kolon.
The presented thesis deals with lane merging at lane drops. The theory of traffic flow is briefly introduced and put into the perspective of lane merging. Forming of queues at lane drops, the capacity drop and traffic flow behaviour at lane merging is explained. A review of existing measures at lane drops at work zones and elsewhere is provided. Measurements of traffic flow from three different locations are presented. The locations are introduced, the methods used for analysis of the data are explained and the results are provided and discussed. The capacity drop is confirmed and the first proof of concept of the later introduced metering system is presented. The behaviour of the merging drivers was found to have a significant influence on the merging capacity during congestion. Further, an overview of existing applications of traffic light in traffic flow control is provided and ramp metering and mainstream metering is explained. The new metering system for lane drops is presented including several possible modifications and extensions. Finally, the proposed metering system is tested in microsimulation software Aimsun. The simulations further confirm the viability of such systems. It brings significant capacity improvements and consequently even greater improvements of delays and travel times due to shorter queues.
Description
Citation
MIKOLÁŠEK, I. Analýza spojování jízdních pruhů a návrh možných opatření [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2017.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Konstrukce a dopravní stavby
Comittee
Date of acceptance
2017-01-31
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO