Experimentální analýza proudu vzduchu z vyústky přístrojové desky osobního vozu s využitím kouřové metody a návrh hodnocení kvality vyústky

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
C
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Cílem této práce byla analýza proudu vzduchu z pravé vyústky s použitím kouřové metody a nalezení řešení, jak je aplikovat. Dalším úkolem bylo vytvoření metodiky pro zjištění dolního a horního úhlu mezního vertikálního směrování, úhlů vybočení (ß) a sklonu (?) proudu vzduchu. Experiment byl veden tak, aby se přiblížil co nejvíce reálným podmínkám ve vozidle. Po sestavení tratě s ofukovačem (vyústkou) v laboratoři a určení souřadného systému vozu byl proud vzduchu podroben vizualizaci v pěti polohách nastavených lamel. K vizualizaci byla použita technika pro zvolenou kouřovou metodu. Využili jsme světelnou rovinu s vlastním souřadným systémem, generátor kouře pro zviditelnění vystupujícího proudu vzduchu a fotoaparát pro vytvoření snímků. Výzkumem jsme našli horní a dolní mezní nastavení u specifického zavírání horizontálních lamel ofukovače. Nalezli jsme vzájemnou analogii mezi použitou experimentální tratí a realitou ve voze. Získali jsme úhly vybočení (ß) a úhly sklonu (?) ve světelné rovině a po přepočtu i v souřadném systému vozu pro všech pět poloh lamel. Na základě dosažených hodnot bylo provedeno hodnocení daného ofukovače.
The aim of this work was the analysis of air current from the right outlet, using the smoke method and the subsequent determination of a method for application. A further task was to establish a method for determining the upper and lower vertical routing, yaw angle (ß) and angle of inclination (?) of the air current. The experiment aims to approximate conditions as close to those experienced in the actual vehicle. After assembling a track with a soot blower (outlet) in the laboratory and defining the coordinates of the vehicle, the air current was subjected to visualization within the range of five positions of the vanes. Visualization was achieved by the use of technology for the smoke method. We used a light plane with a customized system of coordinates, a smoke generator for visualizing the air current being emitted and a camera for recording images. During our research we established the upper and lower cut off at the specific closures of the horizontal vanes of the soot blower. We determined a common analogy between the experimental track used in the experiment and the circumstances in the actual vehicle. We acquired the yaw angles (ß) and the angles of inclination (?) in the light plane and, after conversion, in the system of coordinates of the vehicle for all five settings of the vanes. The assessment of the given soot blower was undertaken according to the values achieved.
Description
Citation
KRŠKA, L. Experimentální analýza proudu vzduchu z vyústky přístrojové desky osobního vozu s využitím kouřové metody a návrh hodnocení kvality vyústky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Technika prostředí
Comittee
doc. Ing. Eva Janotková, CSc. (předseda) prof. Ing. Miroslav Jícha, CSc. (místopředseda) prof. Ing. František Kavička, CSc. (člen) prof. Ing. Milan Pavelek, CSc. (člen) doc. Ing. Zdeněk Kratochvíl, CSc. (člen) Ing. Stanislav Patočka, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2011-06-13
Defence
Zodpovězeny dotazy oponenta DP. RNDr. Šedivý (oponent) - Dotaz na důvody doregulování průtoku vzduchu ofukovačem při změně jeho nastavení (přivření ofukovače). Prof. Pavelek - Dotaz: "Co je to hranice proudu a jaká byla kritéria pro její určení".
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO