Nepřímé měření momentu na výstupu převodovky zatěžovacího pohonu

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstract
Pro zatěžování pohonných jednotek bagrů je nutné použít elektromechanické zátěže s vysokým krouticím momentem až 16 000 Nm v nízkém rozsahu otáček (0 až 150) ot/min při výkonu maximálně 50 kW. Elektromechanickou zátěž tvoří sestava asynchronního dynamometru s naklápěcím systémem měření momentu ve spojení s čelní třístupňovou převodovkou. Dynamometr je napájen měničem s vektorovým řízením. Pro určení krouticího momentu na výstupu převodovky je nutné provést korekci a zohlednit vliv provozní teploty a provozních otáček. Experimentálním odměřením těchto vlivů a závislostí je možné vytvořit matematický model, který lze implementovat do napájecího měniče pro regulaci momentu na výstupu převodovky. Cílem diplomové práce je popsání stručného návrhu zatěžovacího pohonu, návrh a provedení experimentálního měření účinnostních map a vyhodnocení vlivu nelinearity účinnosti převodovky.
For loading of excavator drive units, it is necessary to use electromechanical loads with a high torque up to 16,000 Nm in a low speed range from 0 to 150 min-1 with a maximum output of 50 kW. The electromechanical load consists of an asynchronous dynamometer assembly with a tilting torque measurement system in conjunction with a front three-speed gearbox. The dynamometer is powered by a converter with vector control. To determine the torque at the gearbox output, a correction must be made and the influence of operating temperature and operating speed must be taken into account. Experimental measurement of these influences and dependencies makes it possible to create a mathematical model that can be implemented in the power converter for torque control at the output of the gearbox. The aim of the master thesis is a brief design of the loading drive, design an implementation of experimental measurement of efficiency maps and evaluation of the influence of inefficiency of gearbox efficiency.
Description
Citation
JELÉNEK, M. Nepřímé měření momentu na výstupu převodovky zatěžovacího pohonu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Silnoproudá elektrotechnika a výkonová elektronika
Comittee
doc. Ing. Čestmír Ondrůšek, CSc. (předseda) doc. Ing. František Veselka, CSc. (místopředseda) Ing. Jiří Valenta, Ph.D. (člen) doc. Ing. Petr Voženílek, CSc. (člen) Ing. Martin Mach, Ph.D. (člen) Ing. Miroslav Skalka, Ph.D. (člen) Ing. Miloš Pěnička (člen) Ing. Petr Huták, Ph.D. (člen) Ing. Dalibor Červinka, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2018-06-05
Defence
Student na úvod seznámil komisi s cíli semestrálního projektu a diplomové práce a definoval požadavky na zkušební pohony. Poté představil svoje řešení dynamometrovny a prezentoval výsledky provedené oteplovací zkoušky. Na závěr provedl přehledné shrnutí výsledků v trojrozměrných účinnostních mapách. Na základě poznatků pak navrhl vhodný popis matematického modelu. Student zodpověděl na otázky oponenta. V závěrečné všeobecní diskuzi byly zodpovězeny všechny otázky.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO