Měření charakteristik turbodmychadel

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Bakalárska práca pojednáva o aktuálnych metódach merania charakteristík turbodúchadiel. Okrem priblíženia základných výkonnostných charakteristík, ktorými sú kompresorová a turbínová mapa, práca obsahuje popis experimentálnych metód získavania týchto dát, ktoré sú dôležité pre návrh preplňovanej pohonnej jednotky. Opis hlavných konštrukčných častí testovacích zariadení a obmedzení vyplývajúcich z metód merania má za úlohu čitateľa oboznámiť s problematikou validácie návrhu turbodúchadiel. K tomu prispieva aj prehľad testov zlepšujúcich presnosť získaných charakteristík a priblíženie niektorých druhov doplnkových a bezpečnostných testov. Príklady využitia charakteristík v inžinierskych výpočtoch majú za úlohu vytvoriť obraz o dôležitosti vytvorenia výpočtového modelu z experimentálne získaných dát, ktorý je popisom termodynamiky turbodúchadla.
The bachelor’s thesis deals with recent methods of measuring turbocharger characteristics. Besides an introduction to fundamental performance characteristics, such as compressor map and turbine map, thesis contains description of experimental methods of collecting such data, which is essential for designing a turbocharged power unit. Description of main parts of the test stands and limitations consequent upon the measuring methods is supposed to offer basic knowledge of turbocharger design validation to the reader. As an extension overview of tests increasing accuracy of these characteristics and a few additional and safety tests is presented. Examples of use of these characteristics in engineering calculations should give an image of significance of creating computational model from experimental collected data, which describes thermodynamics of the turbocharger.
Description
Citation
UŠIAK, M. Měření charakteristik turbodmychadel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
sk
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. Jiří Koláček (člen) Ing. Lubor Zháňal, Ph.D. (člen) Ing. Ondřej Blaťák, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2018-06-12
Defence
Student přednesl obhajobu své práce a následně odpověděl na otázky oponenta práce Ing. Michala Janouška, Ph.D.: Popište důvody proč výrobci často používají přeplňování pomocí dvojice turbodmychadel. V současné době je trendem používat regulaci turbíny pomocí změny geometrie rozváděcích lopatek i u zážehových motorů. Jaké problémy musí výrobce turbodmychadel řešit při aplikaci tohoto systému na zážehový motor? Následně byly studentovi položeny tyto otázky: Jaké charakteristiky se používají pro popis spalovacích motorů? Co ovlivňuje spotřebu oleje v turbodmychadlech? Jakým způsobem se chladí turbodmychadla? Jakými způsoby lze řešit spoždění turbodmychadla? V čem je speciální turbodmychadlo použité v seriálu F1?
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO