Konstrukční návrh stabilizátoru zadní nápravy vozidla Formule Student

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Tato práce se soustředí na konstrukční návrh stabilizátoru zadní nápravy vozu Formule student. Jedná se o koncept se zkrutnou tyčí a třetím tlumičem, používaný například ve vozech Formule 1. Návrh částečně vychází z topologické optimalizace. Důraz je kladen na optimalizaci pomocí metody konečných prvků, s cílem dosažení požadované tuhosti při nízké hmotnosti. Optimalizace je prováděna řadou iterací při zatěžování jednotlivých částí i celé sestavy stabilizátoru v několika jízdních stavech. Dále je navržena sestava předního stabilizátoru typu U s vyměnitelnými břity a přední vahadlo třetího tlumiče a jeho uložení.
This bachelor’s thesis is focused on design of rear anti roll bar system of single-seated Formula student car. It is a concept with torsional bar and third damper used for example in Formula 1. Design is partially inspired by topology optimization. The emphasis is on optimization using finite element method to achieve desired stiffness at low weight. Optimization is done in series of static analysis iterations of individual parts and of the whole system in several driving states. Design of front anti roll bar system with adjustable blades is made along with front third rocker system.
Description
Citation
URBAN, M. Konstrukční návrh stabilizátoru zadní nápravy vozidla Formule Student [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. Jiří Koláček (člen) Ing. Lubor Zháňal, Ph.D. (člen) Ing. Ondřej Blaťák, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2018-06-12
Defence
Student přednesl obhajobu své práce a následně odpověděl na otázky oponenta práce Ing. Michala Janouška, Ph.D.: Analýzy napjatosti byly prováděny jako statické a navržená konstrukce bude validována při jízdních zkouškách. Jakému druhu namáhání, které nepostihují provedené analýzy, budou díly vystaveny při provozu? Je důležité navýšení celkové ceny vozidla použitím stabilizátoru s třetím tlumičem? Následně byly studentovi položeny tyto otázky: Proč je u životnosti součástky uvažována pouze hranice 1000 km? Na čem závisí hnací síla, kterou je schopné přenést kolo? Bylo v návrhu uvažováno s možnou repasí součástky? Proč je u přední nápravy rozděleno použití vahadla a stabilizátoru? Byla provedena kontrola bezpečnosti stabilizátoru k mezi kluzu při jeho maximálním zkroucení? Proč byl zvolen právě finální vnější tvar vahadla?
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO