Chyba převodu u čelního ozubení s přímými zuby

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Tato diplomová práce se zabývá oblastí stanovení statické chyby převodu u čelního ozubení s přímými zuby. Problematika chyby převodu je v dnešní době velmi diskutovaným tématem v oblasti vzniku vibrací a hluku. V první části této práce jsou popsány teoretické předpoklady týkající se této problematiky. Tyto teoretické předpoklady jsou následně uplatněny při parametrickém návrhu čelního ozubení s přímými zuby a dále při samotném měření chyby převodu. V práci je detailně popsán postup návrhu parametrického modelu sestavy ozubených kol a deformačně napěťová analýza. Tyto náležitosti jsou nutné pro výpočet chyby převodu. Závěrem práce jsou prezentovány dosažené výsledky statické chyby převodu při různých zátěžných stavech, změnách osových vzdáleností a výškových modifikacích tvaru zubů. Problém byl řešen výpočtovým přístupem pomocí CAD programu Creo Parametric a MKP programu Ansys Workbench a Ansys Mechanical APDL.
This master’s thesis is deal with the area of determining the static transmission error in spur gears. Nowadays, around vibration and noise formation, the issue of transmission error is being discussed quite often. In the first part of this master’s thesis, there is a description of the theoretical requirements concerning the above stated issue. These theoretical requirements are further applied in parametric planning of the spur gears as well as in measuring the transmission error itself. In this master’s thesis, both the detailed description of planning the parametric model of spur gears and the strain-stress analysis may be found. These requirements are needed for calculating the transmission error. In conclusion of this master’s thesis, specific results of the static transmission error in spur gears achieved at diversifying load torque, center distance modifications as well as tip relief modifications of spur gears are being presented. The issue was solved by computation approach with the help of CAD software called Creo Parametric and FEM software called Ansys Workbench and Ansys Mechanical APDL.
Description
Citation
BARTOŠOVÁ, D. Chyba převodu u čelního ozubení s přímými zuby [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Automobilní a dopravní inženýrství
Comittee
prof. Ing. František Bauer, CSc. (předseda) doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (místopředseda) Ing. Jiří Koláček (člen) Ing. Jiří Kubíček (člen) Ing. Marek Bačovský (člen)
Date of acceptance
2018-06-13
Defence
Studentka přednesla obhajobu své práce a následně odpověděla na otázky oponenta práce Ing. Aleše Prokopa, Ph.D.: Prosím o porovnání tuhosti záběru ozubení a chyby převodu. V grafu 5.1 jsou porovnány dosažené výsledky chyby převodu pro rozdílné velikosti elementů. Čím jsou způsobeny lokální nárůsty amplitudy chyby převodu při záběru dvou zubů? Popište, k čemu dochází při výškové modifikaci včetně vlivu na chybu převodu a zatěžovací momenty. Poté byly studentce položeny tyto otázky: Jakými technologiemi se vyrábí čelní ozubení? Jak docílíte vysoké přesnosti ozubení? Jak byly nastaveny kontakty při MKP analýze? Proč byla volena šířka ozubení 1 mm? Jak byly zavazbeny jednotlivá ozubená kola? Co bylo důležitým parametrem pro dobrou konvergenci výpočtu?
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO