Konstrukční návrh závěsu zadního víka osobního automobilu

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Diplomová práce se zabývá problematikou zavěšení 5. dveří osobního automobilu. Úvodní část se věnuje možnostem uchycení 5. dveří osobního automobilu. Následně byl vybrán závěs typu HDS, který je dále řešen pomocí výpočtového a experimentálního přístupu. U toho trubkového závěsu typu HDS je snahou využít hliníkové slitiny z důvodu snížení hmotnosti. V prvním kroku byl proveden technický experiment u stávajícího stavu (ocelového) a dále byla provedena deformačně napěťová analýza. Na základě deformačně napěťové analýzy u varianty se samotnou změnou materiálu bez konstrukční změny bylo dosaženo neuspokojivých výsledků. Následně byly navrženy konstrukční změny v podobě navýšení tloušťky stěny trubky v programu Creo a tato varianta byla taktéž podrobena deformačně napěťové analýze pomocí výpočtového modelování. Porovnání výsledků bylo provedeno na základě hodnot elastické deformace a ekvivalentního napětí. V neposlední řadě se práce zabývala vyrobitelností navržené součásti v rámci které, byl proveden technický experiment.
The thesis deals with the issue of suspension of the 5th passenger car door. The introductory part deals with the possibilities of mounting the 5th passenger car door. In the next part, a HDS hinge was selected, which is further solved using a numerical and experimental method. Aluminium alloy was used on this HDS hinge to reduce weight. In the first step, a technical experiment was performed on the existing state (steel) and a strain-strain analysis was performed. Based on the stress-strain analysis of the material change variant without structural change, unsatisfactory results were obtained. After that, design changes were proposed such as increasing the thickness of the tube wall in the Creo program, and this variant was also subjected to a stress-strain analysis using the numerical modelling. Comparison of the results was based on the values of elastic deformation and equivalent stress. Finally, the thesis dealt with the manufacturability of the proposed component within which, a technical experiment was carried out.
Description
Citation
BÍLEK, V. Konstrukční návrh závěsu zadního víka osobního automobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Automobilní a dopravní inženýrství
Comittee
prof. Ing. František Bauer, CSc. (předseda) doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (místopředseda) Ing. Jiří Koláček (člen) Ing. Jiří Kubíček (člen) Ing. Marek Bačovský (člen)
Date of acceptance
2018-06-13
Defence
Student přednesl obhajobu své práce a následně odpověděl na otázky oponenta práce Ing. Aleše Prokopa, Ph.D.: Dosažené výsledky dílčího experimentu a numerické simulace se významně odlišují. Existuje vhodnější způsob porovnání výsledků, například volba vyhodnocované veličiny, pozice měřicích bodů atd.? V práci je uveden velký rozdíl ve výsledcích technického experimentu a numerické simulace při zatěžování v ose x. Prosím o navržení postupu pro nalezení příčiny rozdílných výsledků. Jaké další testy jsou u konstrukčního návrhu závěsu víka prováděny? Poté byly studentovi položeny tyto otázky: Jaké podmínky z hlediska bezpečnosti jsou kladeny na tyto závěsy? Popište podrobně průběh statické zkoušky v ose x. Zohleďnuje se deformace otočného pouzdra? Byl zohledněn požadavek na automatické zavírání? Z čeho vychází požadavek na zkoušku 20 000 cyklů zavření a otevření? Jsou zákazníci schopni akceptovat zvýšenou cenu dílu?
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO