Živý font

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
C
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstract
Práce ve svém začátku popisuje historický vývoj písma, dále pak typografická pravidla využívaná při návrhu znakových sad, a také především teoretické základy tvorby nových fontů moderními metodami, tedy za použití informačních technologií, konkrétně vektorových programů. Okrajově se věnuje i Římskému písmu, dále základnímu rozdělení skladby písem a popisuje také jeho jednotlivé prvky. Další část projektu se zaměřuje na tvorbu digitálního fontu s návazností na jeho oživení za použití algoritmů a metod, které se snadno dají zpracovat v programovacím jazyce Matlab. Popsán je zde i způsob realizace oživení fontu a prezentace vytvořených výsledků je ukázána na několika příkladech. Dále je pozornost věnována soustavě souřadnic, která je důležitá při řešení geometrických transformací, a dvourozměrné vektorové grafice, která se hojně využívá právě při návrhu a vykreslení písma. Detailněji jsou popsány Bézierovy křivky a také jejich varianty Bézierovy kubiky společně s možnostmi rasterizace vektorové grafiky. Část textu je také věnována důležitému algoritmu de Casteljau. Poslední kapitola se zaměřuje na implementaci v programovém prostředí Matlab, tvorbu křivek, potažmo znaků, a způsoby práce s jednotlivými transformacemi. Zde lze také nalézt ukázky transformací při různém nastavení vstupních parametrů. Nakonec je zhodnocen přínos této aplikace a možnosti jejího dalšího rozšíření.
The work describes the theoretical foundations of modern methods of creating new fonts, that is, using information technology, specifically vector programs. It also marginally shows the history of the font, Roman writing, the basic division of its compositions and describes its individual elements. The next part of the project focuses on creating digital fonts and continues with bringing it to live using algorithms and methods that can easily be processed in Matlab programming language. The method of implementation of the bringing the typeface to live is described and presentation of the generated results are then shown in few examples. Attention is also paid to the coordinates system, which is very important to solve geometric transformations, and two-dimensional vector graphics, which are widely used in the design and to render the fonts. Bézier curves and cubic Bézier curves are described in further detail along with vector graphics rasterization. One part of this text describes very important de Casteljau algorithm. The last chapter focuses on implementation in Matlab programming language, the creation of curves, that means single font characters, and the ways of how the algorithm works with transformations. Some sample images showing transformations using different input arguments are displayed in this section as well. There is evaluation of the contribution of this application and the possibilities of further expansion at the end.
Description
Citation
JIŘÍČEK, M. Živý font [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Telekomunikační a informační technika
Comittee
prof. Ing. Karel Bartušek, DrSc. (předseda) doc. Ing. Vladislav Škorpil, CSc. (místopředseda) Dr. Ing. Jiří Přibil (člen) doc. Mgr. Pavel Rajmic, Ph.D. (člen) Ing. Zdeněk Průša, Ph.D. (člen) Ing. Petr Vychodil (člen) Ing. Jiří Sobotka (člen)
Date of acceptance
2012-06-06
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO