Measurements of Ultra Wide Band In-vehicle channel - statistical description and TOA positioning feasibility study
Měření přenosového kanálu v pásmu UWB uvnitř vozidla - statistický popis a TOA lokalizace
Abstract
Článek popisuje výsledky měřící kampaně rádiového kanálu uvnitř osobního automobilu v pásmu 3-11 GHz. V článku je řešen efekt umístění antén a efekt přítomnosti pasažérů. Měření bylo provedeno ve frekvenční doméně a příslušné impulsní odezvy kanálu byly určeny inversní Fourierovou transformací. Výběr specifického UWB sub pásma je též prezentován. Statistická analýza měřených přenosových funkcí rádiového kanálu určuje popis přenosového kanálu pomocí zobecněného náhodného procesu extrémních hodnot (generalized extreme value, GEV). Výsledná množina parametrů GEV je v článku odhadnuta a dokumentována pro všechny měřené permutace umístění antén a pasažérů uvnitř automobilu. Dále článek předkládá studii proveditelnosti lokalizace založené na technice time of arrival. This paper reports on a real-world wireless channel measurement campaign for in-vehicle scenarios in the ultra wide bandwidth (UWB) frequency range of 3-11 GHz. The effects of antenna placement in the vehicle's passenger compartment, as well as the effects due to the presence of passengers are studied. The measurements have been carried out in the frequency domain and the corresponding channel impulse responses (CIRs) have been estimated by inverse Fourier transform. The inuence of a specifc band group selection within the whole UWB range is also given. Statistical analysis of the measured channel transfer functions gives a description of the wireless channel statistics in the form of a generalized extreme value process. The corresponding parameter sets are estimated and documented for all permutations of antenna placement and occupancy patterns inside the vehicle's passenger compartment. Further, we have carried out a feasibility study of an in-vehicle UWB based localization systém based on the time of arrival (TOA)). The positioning performance is evaluated in terms of average error and standard deviation.
Keywords
UWB, prostředí uvnitř vozidla, model kanálu, lokalizace, TOA, UWB, in-vehicle environment, channel model, positioning, TOAPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/42656Document type
Peer reviewedDocument version
Final PDFSource
EURASIP Journal on Wireless Communications and Networking. 2015, vol. 2015, issue 1, p. 1-24.http://jwcn.eurasipjournals.com/content/2015/1/104