• čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2012
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2012
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Struktura a vlastnosti svarového spoje rotorových ocelí

Structure and properties of weldment of rotor steels

Thumbnail
View/Open
review_51595.html (8.652Kb)
final-thesis.pdf (7.553Mb)
Author
Jech, David
Advisor
Foret, Rudolf
Referee
Jan,, Vít
Grade
B
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Předmětem této diplomové práce je hodnocení strukturní stability heterogenního svarového spoje, který se skládá ze dvou různých základních materiálů (ocel 16 537 a ocel 16 236) a dále ze svarového kovu NiCrMo2,5-IG a návaru P24-IG. Všechny uvedené materiály patří do skupiny nízkolegovaných žáropevných ocelí, které své uplatnění našly především v energetickém průmyslu. Svarový spoj byl zhotoven pomocí svařovací metody TIG hot wire. Strukturní stabilita uvedeného svarového spoje byla hodnocena redistribucí uhlíku a změnami v mikrostruktuře po žíhání při teplotě 300 °C a 400 °C po dobu 500 hodin. Pro modelování fázového složení jednotlivých ocelí bylo využito softwaru ThermoCalc. Všechny získané výsledky by měli posloužit k posouzení, zda je heterogenní svarový spoj rotoru parní turbíny vhodný k dlouhodobému provozu v náročných pracovních podmínkách.
 
The object of this thesis is to assess the structural stability of heterogeneous weld joint, which consists of two different base materials (16,537 steel and 16,236 steel) and weld metal NiCrMo2.5-IG with buttering layer P24-IG. All these materials belong to the group of low-alloyed creep-resistant steels that are to be used mainly in the power industry. The weld joint was made by application of the TIG hot wire welding method. Structural stability of this joint was evaluated by carbon redistribution and microstructural changes after annealing in temperature 300 °C and 400 °C during 500 hours. For modelling the phase composition of particular steels was used the ThermoCalc software. All gained results should be employed to appraise whether the heterogeneous weld joint of the steam turbine´s rotor is eligible for long-term operation in hard working conditions.
 
Keywords
Svarový spoj, nízkolegovaná žáropevná ocel, strukturní stabilita, Weld joint, low-alloy creep-resitant steel, structural stability
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Materiálové inženýrství
Composition of Committee
prof. Ing. Jiří Švejcar, CSc. (předseda) prof. Ing. Ivo Dlouhý, CSc. (místopředseda) prof. Ing. Rudolf Foret, CSc. (člen) prof. RNDr. Karel Maca, Dr. (člen) prof. Ing. Tomáš Podrábský, CSc. (člen) prof. Ing. Vlastimil Vodárek, CSc. (člen)
Date of defence
2012-06-12
Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/13812
Source
JECH, D. Struktura a vlastnosti svarového spoje rotorových ocelí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.
Collections
  • 2012 [448]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV