Energeticky úsporná budova mateřské školy
Low-energy building of kindergarten

Author
Advisor
Počinková, MarcelaReferee
Wierzbická, HelenaGrade
BAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem mé diplomové práce je návrh mateřské školy s téměř nulovou spotřebou energie ve Veřovicích. Budova je účelově rozdělena na tři části, kdy jedna část se skládá ze šaten, kanceláře, výdejny jídla a zázemí pro zaměstnance. Druhou část tvoří 2 samostatné herny s kapacitou pro 48 dětí a třetí část je tvořena technickým zázemím budovy. Projekt je celkem složen ze tří části. První část se zabývá návrhem stavebního řešení. Jedná se o jednopodlažní nepodsklepenou budovu, kdy svislé nosné konstrukce tvoří keramické tvarovky Porotherm a vodorovné nosné konstrukce jsou navrženy z dutinových předpjatých panelů Spiroll. Zastřešení objektu je navrženo jako plochá, jednoplášťová, extenzivní zelená střecha. Druhá část se zabývá návrhem jednotlivých systému TZB. Jako zdroj tepla a chladu je navrženo tepelné čerpadlo země/voda z geotermálními vrty. Vytápění budovy zajišťuje podlahové vytápění. Budova dále využívá nuceného větrání, se zpětným získáváním tepla a možností v letních měsících chladit vybrané místnosti. V jednotlivých hernách je navíc navrženou stropní chlazení pomocí stropních panelů. V budově je dále navržena hybridní fotovoltaická elektrárna. Třetí část tvoří podrobný návrh otopné soustavy a obsahuje výpočet tepelných ztrát a návrh podlahového vytápění. The aim of this project is to design a kindergarten with nearly zero energy consumption in Veřovice. The building is purposefully divided into three parts, where one part consists of locker rooms, an office, a food service and facilities for employees. The second part consists of 2 separate playrooms with a capacity for 40 children and the third part consists of the building services of the building. The project consists of three parts. The first part deals with the design of a building solution. It is a single-storey non-basement building, where the vertical load-bearing structures are made of Porotherm ceramic blocks and the horizontal load-bearing structures are designed from hollow prestressed Spiroll panels. The roof of the building is designed as a flat, warm, extensive green roof. The second part deals with the design of individual technical equipment. A ground / water heat pump is designed as a source of heat and cold. The building also uses mechanical ventilation, with heat recovery and the possibility of cooling selected rooms in the summer months. The third part consists of a detailed design of the heating system and contains a calculation of heat losses and a design of floor heating.
Keywords
Diplomová práce, mateřská škola, nucené větrání, fotovoltaický systém, chlazení, využití dešťové vody, téměř nulová spotřeba energie, vegetační střecha, tepelné ztráty, podlahové vytápění., Diploma thesis, kindergarten, forced ventilation, photovoltaic systém, cooling, use of rainwater, nearly zero energy consumption, flat green roof, heat losses, floor heating.Language
čeština (Czech)Study brunch
bez specializaceComposition of Committee
Doc. Ing. Petr Mastný, Ph.D. - předseda, doc. Ing. Aleš Rubina, Ph.D. - místopředseda, Ing. Jan Moštěk - tajemník, Dominik Cakl - tajemník, Ing. Sylva Bantová, Ph.D. - člen, Ing. Olga Rubinová, Ph.D. - člen, Ing. Petr Blasinski, Ph.D. - člen, Ing. Radovan Kohút - člen, Ing. Jana Hodná - člen,Date of defence
2022-02-02Process of defence
Student nejprve představil svou práci formou prezentace v PowerPointu, kde popsal své téma Energeticky úsporná budova mateřské školy. Student nejdříve popsal dispoziční a konstrukční řešení na daném objektu. Dále student popsal řešení TZB. Popsal systém na využívání srážkových vod, popsal navržené zdroje tepla, popsal systém chlazení, popsal systém nuceného větrání, popsal systém osvětlení a fotovoltaický systém. Student popsal svou odbornou praxi, kde popsal co na praxi prováděl. Vyjádřil se k připomínkám oponenta a odpovídal na připomínky členů komise. Otázky rozpravy nad výkresy: Která vrstva má největší vliv na pokles dotykové teploty? Musíme posuzovat pokles nášlapné teploty, při návrhu koberce? Jak jste posuzoval dotykovou teplotu, když je podlahové vytápění? Co všechno měří presostav? V jakém režimu vám funguje čerpadlo? Je váš navržený zásobník na TV dostatečný na celý den? Jaká je funkce vaše trojcestného ventilu v daném výkresu? Za jak dlouho se ohřeje 150 l v zásobníku vaším zdrojem? Jaký jste navrhl teplotní rozdíl na systému vytápění? Máte v objektu navrženy i otopná tělesa? Mohl by se systém regulovat na páteřních rozvodech? Je možné regulovat přívod vzduchu do jednotlivých místností? Student velmi dobře reagoval na připomínky oponenta i členů komise a snažil se zdůvodnit navržená a použitá řešení.Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/203704Source
NEČAS, L. Energeticky úsporná budova mateřské školy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2022.Collections
- 2022 [374]