Návrh přeplňování pro zážehový motor o objemu 1.6 l
Supercharging design for a 1.6L SI Engine
Abstract
Tato diplomová práce se zabývá problematikou přeplňování zážehových spalovacích motorů za účelem zvyšování jejich výkonnostních parametrů. Cílem práce je navrhnout vhodné turbodmychadlo tak, aby bylo dosaženo stanovených parametrů. V práci je navržena metodika postupu tvorby zážehového spalovacího motoru v prostředí GT-Power. Volba vhodného turbodmychadla vychází z návrhového výpočtu, spolupráce motoru s turbodmychadlem je poté ověřena simulacemi. Důležitou součástí práce je také citlivostní analýza, jejímž cílem je vyšetření vlivu vybraných parametrů na maximální tlak ve spalovacím prostoru a na teplotu výfukových plynů. This master’s thesis focuses on the problematics of supercharging of SI engines aiming on performance boost. The aim of this thesis is to propose a suitable turbocharger for reaching defined performance goals. A method of successive SI engine modelling process is proposed, using the GT-Power platform. The choice of suitable turbocharger is based on a analytic calculation of required turbocharger parameters. The cooperation of the engine with the chosen turbocharger is verified by simulations. An important part of this thesis is sensitivity analysis, which purpose is to determine the impact of changing chosen parameters on maximum pressure in the combustion chamber and on the exhaust gas temperature.
Keywords
Turbodmychadlo, přeplňování, spalovací motor, 1D simulace, termodynamický model, sladění, Turbocharger, supercharging, internal combustion engine, 1D simulation, thermodynamic model, matchingLanguage
čeština (Czech)Study brunch
bez specializaceComposition of Committee
prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc. (předseda) doc. Ing. Pavel Kučera, Ph.D. (místopředseda) Ing. Radim Dundálek, Ph.D. (člen) Ing. Rudolf Franz (člen) Ing. Karek Štěpánek (člen)Date of defence
2022-06-21Process of defence
Študentka oboznámila komisiu s výsledkami záverečnej práce. Následne odpovedala na otázky oponenta. Otázky oponenta: 1) Čím si vysvětlujete zvýšení teploty výfukových plynů při snižování kompresního poměru motoru? Můžete to dokázat případným vzorcem a grafem účinnosti? Hodnotenie: Zodpovedané 2) Jedna z technologií, která umožní mít vyšší plnící účinnost, je vodní vstřikování. Na jakém principu dokáže tato technologie eliminovat potenciální riziko detonačního spalování? Hodnotenie: Zodpovedané 3) Když chcete řešit zvýšení účinnosti, nebylo by lepší řešit regulaci pomocí VNT? Proč by mohlo být VNT lepší a jaké jsou jeho limity? Hodnotenie: Zodpovedané Ďalšie otázky položené komisiou: 1) Aký by bol postup návrhu motora pri zadanej charakteristike? Hodnotenie: Čiastočne zodpovedané 2) Aký vplyv má predstih zážihu na výsledky? Hodnotenie: Čiastočne zodpovedanéResult of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/207559Source
ŠVÁBÍKOVÁ, A. Návrh přeplňování pro zážehový motor o objemu 1.6 l [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.Collections
- 2022 [477]