Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe

Abstract
Disertační práce s názvem Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe mapuje tendenci návratu k řemeslným technikám a rukodělnosti na poli současného umění. Tendence je v textu reflektovaná prostřednictvím definice relevantních pojmů, příkladů několika tuzemských a zahraničních výstavních projektů, rukodělně zaměřené praxe současných umělkyň a umělců, a skrze reflexi vlastní umělecké praxe. V návaznosti na předpoklad, že se do středu uměleckého zájmů dnes více dostává výrobní proces a tvorba samotná, se disertační práce ptá po příčinách a důvodech tohoto obratu a současně ho ukotvuje do širších společenských souvislostí. Reflexe tématu je v práci prezentovaná skrze zkušenost formulovanou z pozice dlouholeté kolaborativní umělecké praxe s Barborou Zentkovou a nabízí tak asociativní přemýšlení nad podobou a rozsahem dané tendence v současném umění, jako i nad jejími možnými východisky a příčinami.
Dissertation entitled Dance with a Million Knots. A return to craft techniques and artistic work with textiles in the context of contemporary artistic practice maps the tendency of the return to craft techniques and handwork in the field of contemporary art. The tendency is reflected in the text through the definition of its relevant terms, examples of several domestic and international exhibition projects, the handwork-oriented practice of contemporary artists, and through a reflection on my own artistic practice. Following the assumption that the process of production and creation itself is now more central to artistic concerns, the dissertation asks for the causes and reasons for this turn, while also anchoring it in a broader social context. The reflection on the topic is presented in the thesis through an experience formulated from the position of a long-standing collaborative artistic practice with Barbora Zentkova, offering an associative reflection on the form and scope of the tendency in contemporary art, as well as on its possible sources and causes.
Description
Citation
GRYBOŚ, J. Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění. 2023.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Výtvarná umění a umělecký provoz
Comittee
doc. MgA. Barbora Klímová, ArtD. (předseda) doc. Mgr.A Lenka Klodová, Ph.D. (člen) Mgr. et Mgr. Art. Zuzana Janečková, Ph.D. (člen) doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D. (člen) MgA. Ivana Hrončeková, Ph.D. (člen) Mgr. Barbora Šedivá, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2023-03-01
Defence
Předsedkyně komise doc. MgA. Barbora Klímová, ArtD. představila doktorandku MgA. Julii Gryboś, téma její dizertační práce a také aktivity doktorandky během doktorského studia. Doktorandka seznámila komisi s výsledky svého dizertačního výzkumu a představila svou dizertační práci v její teoretické i praktické části. Školitel doc. MgA. Luděk Rathouský seznámil přítomné s průběhem studia doktorandky a přednesl své stanovisko k obhajované dizertační práci. Oponentka doc. Mgr.A. Lenka Klodová, Ph.D., byla z účasti v komisi omluvena, její stanovisko proto přednesl člen komise doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D. Oponentka Mgr. et Mgr. Art. Zuzana Janečková, Ph.D. přednesla podstatné části svého stanoviska, v jehož závěru položila doktorandce několik otázek týkajících se témat materiality, dotyku, hmoty, ale také spolupráce a rozdílnosti tvorby před a po pandemii. V následné diskuzi doktorandka uspokojivě reagovala na položené dotazy ostatních členů a členek komise, které směrovali na feministickou rovinu práce a také na patrný obrat, resp. posun její tvorby od ready-made objektů s vlastní historií a příběhem, až k výrobě částí uměleckých instalací na objednávku. Komise se jednoznačně shodla, že práce J. Gryboś patří k významným milníkům v objasňování otázky řemeslného obratu ve výtvarném umění a doporučila doktorandce udělení titulu Ph.D.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO