• čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Ústav soudního inženýrství
  • 2012
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Ústav soudního inženýrství
  • 2012
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vliv polohy těžiště vozidla na jeho postřetový pohyb

Impact of CG on Post Crash Vehicle Movement

Thumbnail
View/Open
appendix-1.zip (1.734Mb)
final-thesis.pdf (5.327Mb)
review_62848.html (6.264Kb)
Author
Kunovský, Martin
Advisor
Semela, Marek
Referee
Bradáč, Albert
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomová práce se zabývá analýzou vlivu změny polohy těžiště vozidla na jeho postřetový pohyb. V rešeršní části jsou popsány základní metody běžně používané k nalezení příčné, podélné a výškové polohy těžiště, nebo vliv polohy těžiště vozidla na jeho stabilitu a jízdní vlastnosti. Dále se práce zabývá základním rozdělením silničních nehod a stručně popisuje metody používané k jejich analýze. V práci jsou vytyčeny problematické manévry a situace vyskytující se v každodenní silniční dopravě. Vybrané situace byly nasimulovány v programech Virtual CRASH a PC Crash. V těchto programech byl sledován vliv podélné a výškové polohy těžiště na postřetové chování vozidla. Získané výsledky byly v poslední kapitole vyhodnoceny.
 
This diploma thesis analyses the influence of the change to the vehicle’s center of gravity on its after-impact movement. The theoretical part of the thesis describes the basic methods which are used in investigation of the transverse, lengthwise and height position of center of gravity or the influence of center of gravity’s vehicle position to its stability and handling. Next part of the thesis deals with basic division of the road accidents and briefly describes the methods used in its analysis. Problematic maneuvers and everyday road traffic situations are stated in this thesis. Chosen situations were simulated in Virtual CRASH and PC crash programmes. Influence of the transverse, lengthwise and height position of center of gravity was investigated in these programmes with regards to the after-impact behaviour of vehicle. The obtained results were evaluated in the final chapter.
 
Keywords
Těžiště vozidla, PC Crash, Virtual CRASH, Postřetový pohyb., Vehicle center of Gravity, PC Crash, Virtual CRASH, After-impact movement.
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Expertní inženýrství v dopravě
Composition of Committee
doc. Ing. Aleš Vémola, Ph.D. (předseda) Ing. Josef Libertín, CSc. (místopředseda) Ing. Albert Bradáč, Ph.D. (člen) Ing. Jaroslav Kudláček (člen) doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D. (člen) Ing. Michal Vintr, Ph.D. (člen)
Date of defence
2012-11-02
Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/2954
Source
KUNOVSKÝ, M. Vliv polohy těžiště vozidla na jeho postřetový pohyb [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2012.
Collections
  • 2012 [96]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV