• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2015
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2015
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alternativní možnosti vzletu a přistání letadel s pevným křídlem

Alternative ways to take off and land for fixed-wing aircrafts

Thumbnail
View/Open
final-thesis.pdf (1.141Mb)
review_83688.html (8.966Kb)
Author
Cäsar, Tomáš
Advisor
Zikmund, Pavel
Referee
Matějů, Jiří
Grade
C
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem této práce bylo navrhnout a posoudit proveditelnost z hlediska základních fyzikálních zákonů různých možností pro zkrácení délek startu a přistání zejména malých jednomístných letounů. Tyto varianty jsou navrženy tak, aby je bylo možné využít především na střechách budov pro dopravu osob do zaměstnání a zpět. U každé z variant jsou uvedena zatížení, která by na letoun a pilota působila a také vypočtena délka dráhy pro porovnání s klasickým přistáním. Výpočty byly provedeny pro dvě verze letadel, současnou, která je dosažitelná s dnešními technologiemi a futuristickou, která zohledňuje předpokládaný vývoj v oblasti letectví.
 
Target of this thesis was to propose and evaluate workability in matter of basic physical principles for shortening lengths of take-off and landing distances especially for small, single-seated aircrafts. These variants were proposed in order to be used at building roofs for transport of employees to work and back. Every variant is presented with loads, which would affect aircraft and pilot and also estimated runway length for comparison with classic landing. Calculations were made for two versions of aircrafts, one for present, achievable with current technologies and second futuristic, which takes into account expected development in aviation.
 
Keywords
Přistání, vzlet, letoun, vzletová a přistávací dráha, zkrácení délky vzletu, zkrácení délky přistání, Take-off, landing, runway, shortening of take-off distance, shortening of landing distance
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Základy strojního inženýrství
Composition of Committee
doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Jiří Hlinka, Ph.D. (místopředseda) prof. Ing. Karol Filakovský, CSc. (člen) Ing. Miroslav Šplíchal, Ph.D. (člen) doc. Ing. Miloslav Petrásek, CSc. (člen) Ing. Robert Popela, Ph.D. (člen) doc. Ing. Karel Třetina, CSc. (člen)
Date of defence
2015-06-17
Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/40281
Source
CÄSAR, T. Alternativní možnosti vzletu a přistání letadel s pevným křídlem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.
Collections
  • 2015 [577]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV